Det fysiske, psykiske og æstiske børnemiljø
FYSISK, PSYKISK OG ÆSTETISK BØRNEMILJØ
Det fysiske børnemiljø
lokalerne indrettes så de er indbydende. Vi forholder os løbende til hvordan indretningen understøtter børnegruppens og periodens behov.
Vi har valgt at male vores vægge hvide, og lade farver og former træde frem gennem møbler, legetøj, materialer samt løbende udstillinger med samtaleplakater, børnenes produktioner, plancher og fotos.
Vi ”klæder rummet på” fra morgenstunden og hen over dagen ved at skabe legescenarier med legetøj i legezonerne både inde og på legepladsen, og sætte materialer frem i værkstederne, så det er tydeligt for børnene, hvad de kan lege med og hvor.
Det psykiske børnemiljø.
Børnene er i et miljø med voksne, der tager ansvar for de stemninger børnene færdes i, ved at være anerkendende og tillidsskabende i samspillet med børnene. Og ved at have en oprigtig interesse og et kendskab til barnet både som unikt individ, og som en del af en børnegruppe.
Børnene mødes af voksne, der udviser omsorg, begejstring og gensynsglæde. Vi sikrer alle børn en positiv barn-voksenkontakt, og vi taler omsorgsfuldt og respektfuldt til børn og forældre.
Vi inddrager børneperspektivet.